صفحه ها
دسته
دوستان وبلاگي
منابع و ماخذ وبلاگ
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 303693
تعداد نوشته ها : 352
تعداد نظرات : 72
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
* فنح‌الله ابوالفتحیاشاره:در تاریخ تشیع به جنبش‌ها و نهضت‌هایی بر می‌خوریم، که اساسی ترین ایدئولوژی آنها، نظام ایدئولوژیک نهضت امام حسین(ع) در واقعه کربلا می باشد. نگاهی به این انقلاب های ظلم ستیز و در رأس آن انقلاب اسلامی ایران، جنبه‌های عمیق قیام عاشورا را آشکار می سازد. مطالعه و تعمق در این حرکت بنیادین یکی از اهداف این مقوله است، علاوه بر آن در صدد هستیم، ضمن پرداختن به مبانی نظری و تئوریک انقلاب‌ها، حتی المقدور زمینه های تبعیت انقلاب اسلامی را از قیام عاشورا روشن کنیم.به نظر می رسد، اگر فرهنگ عاشورا به طور بنیادی در یک نظام اجتماعی تبلور و تداوم یابد، دیگر جایی برای نظامهای مستبد وظالم نخواهد بود و یا این سیستم‌ها نخواهند توانست به مدت  طولانی به فعالیت بپردازند. وجوه تشابه نهضت عاشورا و انقلاب اسلامی و تأکید رهبران آن بر تدوام راه و روش انقلاب بر مبنای چارچوب قیام امام حسین (ع)، وسعت و عمق تاثیرگذاری آن بر شئون زندگی مردم ایران، حجم و گسترش آن در عرصه های بین المللی و سر مشق شدن برای بسیاری از نهضت های آزادی بخش ، ضرورت مطالعه این تحول را دو چندان می نماید و به نظر می رسد،  مطالعه ایدئولوژیک و پایه های تئوریک این مقوله اهمیت شایان و بسزایی دارد.قیام 15 خرداد سرآغاز جدی مبارزات ملت قهرمان به رهبری داهیانة امام خمینی« قدس سره» و یاری یاران سرافراز انقلاب است. در سحرگاه 15 خرداد 1342، دژخیمان رژیم ستمشاهی به خانة امام در قم یورش بردند و امام خمینی« قدس سره» را که سه روز پیش از آن، به مناسبت عاشورای حسینی در مدرسة فیضیه، طی سخنان کوبنده ای پرده از جنایات شاه واستکبار او برداشته بود، دستگیر و ب
٭ رحیم روحبخشزمان پرشنوندههمه بارها شنیده‌ایم که انقلاب اسلامی ایران از سوی مردم و رهبران قیام نهضت حسینی (ع) خوانده شده که تماشاگر ندارد و ایام محرم و عاشورا مهم‌ترین روزهای انقلاب را شامل شده است. خوبست که کمی به عقب برویم و به سال‌ها قبل از انقلاب نگاهی بیاندازیم. به دوره‌‌ای نظر افکنیم که به قیام عمومی مردم ایران در پانزدهم خرداد 1342 ختم شد و فصل مهمی در تاریخ مبارزات دینی ـ ملی گشود. واقعه مدرسه فیضیه زمینه‌ای برای سیاسی کردن هرچه بیشتر محرم سال 1342 بود. امام از هیات مذهبی و مداحان و خطبا خواسته بودند که مسائل جاری کشور را مطرح کنند و یزید زمان را برای مردم معرفی سازند. از همین رو روضه فیضیه در منابر و مداحیهای محرم ‌آن سال جاری شد و قم به عنوان دشت کربلا در شعارها و مرثیه‌ها مطرح گردد. در مقاله زیر چگونگی تأثیر عزاداریهای محرم سال 1342 بر قیام 15 خرداد که خود زمینه‌ساز تاریخی انقلاب اسلامی  1357 گردید را بیشتر و دقیق‌تر مطالعه خواهید نمود. «اطلاعات واصله از منابع مختلف حاکیست، وضع عزاداری در سال جاری (محرم 1342) در تهران بسیار بی‌سابقه بود و در دستجات و مجالس روضه‌خوانی تعداد زیادی جمعیت شرکت می‌کرد که شاید در ده سال اخیر بی‌سابقه بود...»[1]سؤال بنیادین مقاله این است که مجالس سوگواری دهه اول محرم 1383 ق/ 3 ـ 13 خرداد 1342 ش چه تأثیری بر حضور خودجوش توده‌های مؤمنین مذهبی در قیام 15 خرداد داشت؟ در این ارتباط چه مؤلفه‌هایی نقش داشتند؟ و امام خمینی به عنوان رهبر نهضت از چه ساز و کارهایی برای این منظور استفاده کرد؟هنوز چند ماهی از نهضت امام خمینی نگذشته بود که م
چهارشنبه بیست و سوم 11 1387
 شهید امیر «هوشنگ» معصومشاهی به سال 1314 در خانواده‌ای متدیّن و باسابقه تاریخی شهر ورامین دیده به جهان گشود.از سنین نوجوانی در سخنرانیها و مراسمهای مذهبی حضور فعّال داشته و در رونق آنها نقش به سزایی داشت.شهید بزرگوار در کنار پدر بزرگوارشان حاج عبّاس معصومشاهی در نانوایی همراه برادران خویش حاج غلامحسین، حاج غلامرضا و حاج محمّد کمک کار پدر بودند و در رسیدگی به محرومان و مستضعفان فعالیّت زیادی داشتند.شهید معصومشاهی بعدها در شغل مغازه‌داری به شراکت برادرشان حاج غلامرضا نیز در رفع حاجات مردم نقش به سزایی داشتند.از برادران بزرگوارشان نقل شده: آن شهید غیرتمند در سفرهای زیارتی به مشهد مقدّس وجوهی علاوه بر سهمین تقدیم ‌آیت‌الله العظمی میلانی می‌کردند تا خرج طلبه‌ها و حوزه‌های علمیّه شود.آن شهید بزرگوار در قیام 15 خرداد از شهر ورامین با قیام‌کنندگان همراه شده و با عشق و ارادت وصف‌ناپذیر به اسلام و امام، جمعیّت را همراهی می‌کردند.از برادرشان حاج محمّد معصومشاهی نقل شده که: وقتی ایشان بین راه به شهید فرمودند که اگر از اینجا برگردیم چه می‌شود؟ شهید فرمودند: کوفی‌ها برگشتند، ما اهل کوفه نیستیم که برگردیم.شهید معصومشاهی با سینه‌ای مالامال از عشق به مقتدای خویش خمینی کبیر در باقرآباد جلوی جمعیّت با اصابت گلوله به قلب مبارکشان در خون سرخ خویش غلطیده و به شهادت رسیدند. جنازه خونین آن شهید بزرگوار توسط دژخیمان رژیم ستمشاهی به مسکرآباد منتقل و همراه دیگر شهدا غریبانه به خاک سپرده شد، ولی چراغ راه خونینش هدایتگر جوانان ورامین شد.روحش شاد و یادش همیشه زنده باد.منبع :http://www.15khor
چهارشنبه بیست و سوم 11 1387
رحیم روحبخشبدرستی از قیام 15 خرداد سال 1342، می‌توان به عنوان طلیعه انقلاب اسلامی سخن گفت، چاپ و انتشار اسناد دستگاههای امنیتی و همچنین خاطرات دست‌اندرکاران وقایع نهضت در سالهای نخست آن، زوایای مختلف این قیام را آشکار کرده است. ولی با این احوال برخی نکات مغفول و بعضاً تاریکی از این واقعه، همچنان بر تارک سالهای آغازین نهضت روحانیت خودنمایی می‌کند.گفتنی است که در اینجا سخن از کمبود اسناد و یا عدم دسترسی به آنها نمی‌باشد، زیرا اسناد قیام 15 خرداد در چندین کتاب و حتی بعضاً تکراری چاپ و منتشر شده و در دسترس همگان قرار گرفته است. بلکه به قول حوزویان داشتن «اهلیت» برای تبیین اسناد نیاز است. برای اسناد دو جنبه ظاهری و باطنی درنظر گرفته‌اند. لازمه نیل به بُعد باطنی یک سند و تجزیه و تحلیل آن،‌ اشراف محقق بر فضای حاکم می‌باشد. به تعبیر دیگر، سند را نمی‌توان بطور مجزا و مستقل از تحولات وقت جامعه ـ اعم از داخلی و بین‌المللی ـ مورد بررسی قرار داد. در بسیاری از موارد، آگاهی از اوضاع سیاسی، اجتماعی و... جامعه، به مثابه عاملی برای رمزگشایی ماهیت سند عمل می‌کند.یکی از این وقایع ـ که تاکنون بی‌پاسخ مانده است ـ عدم برگزاری اولین سالگرد قیام 15 خرداد از سوی امام خمینی می‌باشد. با عنایت به حضور امام در ایران در خلال نخستین سالگرد این قیام، چنین انتظار می‌رفت که این مراسم، به گونه‌ای باشکوه و گسترده برگزار گردد، ولی برخلاف ادعاهای برخی منابع مربوط به نهضت روحانیت، امام به‌جز صدور یک اعلامیه که فقط با همراهی ـ امضای ـ سه تن از مراجع (آیات عظام مرعشی نجفی، میلانی و قمی) انجام گرفت، اقدام درخورتوجهی در این
٭ میرزا باقر علیان‌نژاد  اشاره تاریخ مطبوعات ایران در تناسب با تاریخ سیاسی و سپس تاریخ فرهنگی کشور، قابل ارزیابی است‌. چه بسا این تناسب در دوره پهلوی روشن‌تر از دیگر ادوار باشد; چرا که فراز و فرود امور سیاسی‌، چه در دوره رضاشاه و چه در زمان سلطنت پسرش‌، و متعاقب آن دگرگونیهای فرهنگی‌، به نحوی چشمگیر بود که نخستین امواج آن ابتدا به صفحات جراید می‌رسید و سپس دیگر صحنه‌های جامعه را در بر می‌گرفت‌. وابستگی سیاسی‌، رشد و فراگیر شدن اختناق و سانسور از یک طرف و رشد نایافتگی و کم تجربگی جامعه مطبوعات از سوی دیگر، بویژه در زمان پهلوی دوم‌، مطبوعات را تبدیل به فرمایشی‌ترین بخش فرهنگی کشور کرده بود. روزنامه‌ها آیینه دربار بودند و در آزادترین شکل خود، نمایشگر کشمکشهای سازمان یافته احزاب دولتی‌. در چنین فضایی‌، چرخ مطبوعات‌، توانی جز کشیدن ارابه نظام شاهنشاهی را نداشت و به همین جهت پس از کودتای 28 مرداد 1332 و تحکیم پایه‌های دیکتاتوری محمدرضا پهلوی‌، آفتاب مطبوعات تا 25 سال بعد، در غروبی تحمیلی فروخفت و ادبیاتی که از روشنایی حقیقت به دور بود، زبان جراید کشور گردید. در چنین فضایی‌، تبلیغ از آنچه که به «اصلاحات‌» مشهور شد و بعدها «انقلاب شاه و ملت‌» لقب گرفت‌، آغاز گردید. سیاستهای امریکا برای ملحق کردن ایران به جهان سرمایه‌داری و تبدیل آن به یکی از بلوکهای دنیای غرب ـ چه از لحاظ سیاسی و چه از نظر اقتصادی ـ ایجاد بازار مصرف‌، حضور بنگاههای اقتصادی در ایران‌، تأمین امنیت برای صدور انرژی از خلیج فارس و بالاخره پشتیبانی از دولت اسرائ
چهارشنبه بیست و سوم 11 1387
 شهید مسیّب مهابادی

به سال 1294 در خانواده‌ای متدیّن و مذهبی از پدری بزرگوار و سخت‌کوش دیده به جهان گشود.

پدر بزرگوارشان مشهدی محمّد صادق مهابادی از روستای قلعه‌نو کهنک بوده است. آن شهید بزرگوار با جوانی انقلابی به نام شهید سیّدمرتضی طباطبایی ارتباط نزدیک داشتند.

این ارتباط استمرار یافته و شهید در مراسمهای دینی و فرهنگی حضوری فعّالانه از خود نشان می‌دادند.

آن بزرگوار از طریق همرزمان با مقتدای خویش آیت‌الله العظمی خمینی آشنایی پیدا کرده و در راه تبلیغ از راه انقلابیِ بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران از تلاش و کوشش دریغ نکردند.

شهید مسیّب مهابادی بعد از گذراندن خدمت سربازی ازدواج نموده و از این ازدواج دارای چهار فرزند به نامهای حسن و حسین و عبّاس و زینب بوده که راه پدر شهیدشان را سرلوحه زندگی قرار دادند.

شهید مهابادی در قیام 15 خرداد از حوالی پیشوای ورامین با عظمی راسخ با قیام‌کنندگان همراه شدند که در بین راه با عشق به مقتدای خویش در باقرآباد به دست دژخیمان شاه مورد هدف گلوله قرار گرفته و به شهادت رسیدند.

جنازه خونین آن عاشق اسلام و امام به همراه دیگر شهدا توسط جلادان رژیم پهلوی به مسکرآباد منتقل و غریبانه به خاک سپرده شد.

روحش شاد و یادش گرامی باد.

منبع :

http://www.15khordad42.com

 

چهارشنبه بیست و سوم 11 1387
  شماره : 2 ـ 3 ـ 1280   تاریخ : 11/4/1337موضوع : فعالیتهای روحانی یکی از نزدیکان آیت اله بهبهانی میگفت اخیرا عده از بازاریها نامه بآیت‌اله بروجردی نوشته و در آن متذکر شده‌اند که پس از تهیه و جمع آوری تعرفه‌های استخدامی جهت سازمان طبقه بندی مشاغل چون عدة زیادی از کارمندان در برابر سئوال مربوط بدین بهائی بودن خود را اعلام کرده‌اند و مقامات دولتی هم ضمن تناقض این امر با قوانین و مقررات استخدامی و عدم تمایل باخراج آنان راه حلی در نظر گرفته و با صرف مخارج گزاف تعرفه‌های قبلی را تعویض کرده و در اوراق جدید سئوالات مربوط به (دین و ملیت‌) را حذف نموده‌اند. آیت‌اله بهبهانی از طرف آیت‌اله بروجردی ماموریت یافته که در اطراف صحت و سقم مفاد این نامه تحقیق کرده و نتیجه را باطلاع آیت‌اله بروجردی برساند و ضمناً چند نفر از مطلعین هم در محضر آیت‌اله بهبهانی صحت این ادعا را تایید کرده‌اند ولی نامبرده اظهار نظر در این مورد را موکول بتحقیقات رسمی کرده است‌. گوینده اظهار نظر کرده چنانچه این موضوع صحت داشته باشد ممکنست از طرف روحانیون اقدامات تازة علیه بهائی‌ها صورت گرفته و مشکلاتی برای دولت ایجاد کنند. تحقیق شود و نتیجه به اطلاع برسد. بنظر آقای ضرابی برسانند که تحقیق فرمائید و نتیجه را اعلام که بعرض برسد. 16/4 از یکی از اولیأ سابق سازمان طبقه بندی مشاغل تحقیق بعمل آمده موضوع تایید گردیده است‌. مربوط به بخش 2 میباشد.  ضرابی   16/4                           &nb
دسته ها : اسناد انقلاب
سه شنبه بیست و دوم 11 1387

شماره : 14649/ هـ 3 تاریخ : 27/3/1337

موضوع : بهائیان شیراز  

حظیرة القدس تهران طی نامه محرمانه بکلیه محفل‌های سراسر ایران اعلام نموده کلیه بهائیانیکه در نیروهای مسلح شاهنشاهی خدمت مینمایند زیر نظر داشته و فوراً آمار کلیه افراد نظامی از سرباز تا امرا طی یک یادداشت به حظیرة القدس تهران ارسال تا به بیت العدل و به مراجع تقلید لندن و براند اسکات در امریکا ارسال گردد و آقای براند اسکات آمار مورد نظر را خواسته و تا کنون بهائیانی که در ارتش‌. شهربانی‌. ژاندارمری خدمت مینمایند نتوانسته‌اند آمار مورد نظر را تهیه نمایند.

نظریه شنبه‌. خبر صحت دارد

نظریه یکشنبه‌. ضمن تایید نظریه شنبه موضوع از طریق مرکز قابل تحقیق و بررسی میباشد.

نظریه چهارشنبه‌. با عطف توجه بدسترسی شنبه به صحت خبر مزبور میتوان اطمینان داشت‌.

نظریه جمعه‌. در وضع حاضر که دستگاه با مشکلات متعصبین مذهبی و روحانیون مواجه می‌باشد تشدید فعالیت بهائیان قابل تعمق و بررسی است‌.

نظریه 7 هـ مفاد خبر حائز اهمیت بنظر میرسد.

130/ روز 3/30/ سال 37

منبع :

http://www.15khordad42.com

 

دسته ها : اسناد انقلاب
سه شنبه بیست و دوم 11 1387
لحظه به لحظه با روحِ خدا تا پیروزی: نوزدهم بهمن 1357پژوهشگر: حسین صدیقی چکیده: ساعت ده امروز هزاران تن از نظامیان ، همافران و افسران نیروی هوایی برای نخستین بار به طور جمعی و با اونیفورم نظامی در اقامتگاه امام خمینی رژه رفتند . همافران که در حال رژه اشک می‌ریختند به حضور امام خمینی رسیدند . آنان بعد از احترامات نظامی و مراسم خاص شعار می‌دادند: « نظامیان ملی به فرمان خمینی ، از طاغوت کستیم به ملت پیوستیم » 19بهمن 1357 10 ربیع‌الاول 1399امام خمینی با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله محمد صدوقی از پیامهای تبریک مردم استان یزد به مناسبت ورود ایشان به ایران تشکر نمودند و از مردم آن سامان خواستند که « همبستگی خود را کماکان با سایر طبقات ملت حفظ نموده و از تفرقه و اختلاف پرهیز نمایند » صحیفه جلد ششم ص 96 ***امروز میلیون‌ها تن در سراسر کشور با راه‌پیمایی گسترده خود از نخست‌وزیری بازرگان و مورد تأیید امام اعلام پشتیبانی کردند و با شعارهای گوناگونی وفاداری خود را نسبت به امام خمینی ابراز داشتند . در ساعت 8 صبح جمعی از بازرگان و اهالی بازار تهران در مدرسه علوی به حضور امام خمینی رسیدند . در ابتدای این دیدار نماینده بازاریان ضمن تبریک بازگشت امام خمینی به ایران ، حمایت بازاریان را از دولت منتخب اعلام داشت . آن گاه امام خمینی طی سخنانی نقش بازاریان را در گسترش مبارزات مردم ایران علیه رژیم و پیشبرد نهضت اسلامی ستودند و فرمودند « اگر بازارهای ایران نبود معلوم نبود که ما بتوانیم به مقصد برسیم ، این پشتیبانی بازارهای ایران و پشتیبانی سایر اصنافی که ما داریم ... اسباب این شد . که الحمدالله به این پیشرفت عظیم رسیده است
سه شنبه بیست و دوم 11 1387
  اسلام برتر و بالاتر از همه‌: بنام خدا قابل توجه مسلمین‌:  با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان باید تبلیغات همه جانبه‌ای مسلمین در سراسر ایران‌، علیه دشمنان اسلام شروع شود. زیرا در ماههای دیگر امکانات موجوده بما اجازه نمیدهد که حقایق را آنطور که لازم است‌، بهمه مردم برسانیم ولی در ماه مبارک که خوشبختانه مسلمانان روز و شب در مجالس و مجامع عمومی شرکت میکنند. باید حقایق را بی پرده گفت و مردم را بیدار ساخت‌: و البته معلوم است که امر بمعروف و نهی از منکر که دو رکن مهم از ارکان اسلامی است بر همه افراد مسلمان واجب است و مخصوص یک تیپ و یکعده نیست‌. از جمله مسائلی که مورد ابتلاء همه مسلمانان شده است‌، موضوع خرید و فروش و استعمال پپسی کولا است که مدیر شرکت آن یکنفر بهائی معلوم الحالیست که سابقاً یهودی بود، و روی همان سابقه دشمنی که یهودیها با اسلام و مسلمین داشته و دارند مدیر پپسی کولا نیز از هر بطری پپسی کولا (1) ریال بنفع تبلیغات بهائیها اختصاص داده و سازمان جاسوسی بهائیان آنرا علیه‌اسلام و مسلمین صرف میکنند. (در اینکه مدیر پپسی کولا یک نفر بهائی است معروف به «ایرج ثابت‌» هیچگونه شکی نیست و هر کسی میتواند در تهران از کسبه و بازاریان تحقیق کند) و روی همین اصل است که علمأ اعلام از خرید و فروش و استعمال پپسی کولا منع کرده‌اند و در اینصورت آیا وجدان مردم مسلمان اجازه میدهد که پپسی را استعمال کنند و با استعمال هر بطری (1) ریال بدستگاه خیانت و جنایت بهائیگری که توسط دشمنان اسلام بوجود آمده است‌، کمک کنند؟!... اینک مادر اینجا متن فتوای آیت‌الله العظمی آقای بروجردی دامت برکاته را که درباره لزو
دسته ها : اسناد انقلاب
سه شنبه بیست و دوم 11 1387
X